Med åren börjar den amerikanska drömmen te sig alltmer världsfrånvänd.
Hur jag gick på bio och aldrig kom tillbaka
- Pappersbok
- Ljud- och e-bok
Finns i lager
Information
- ISBN:
9789523334731
- Utgivningsår:
20220815
- Titel:
Hur jag gick på bio och aldrig kom tillbaka
- Språk:
svenska
- Sidantal:
250
- Format:
Danskt band
- Omslag: Sanna Mander
- ISBN: 9789523334731
- Utgivningsår: 20220815
- Titel: Hur jag gick på bio och aldrig kom tillbaka
- Språk: svenska
- Sidantal: 250
- Format: Danskt band
- Omslag: Sanna Mander
I essäsamlingen Hur jag gick på bio och aldrig kom tillbaka skriver förläggaren och filmkritikern Sara Ehnholm Hielm om filmerna och drömmarna som format henne.
Berättelsen börjar på Kaliforniens gyllene stränder där drömfabriken och skönhetsdyrkan blir en oupplöslig del av hennes kropp. Från de kaliforniska gudmödrarna Pauline Kael, Susan Sontag, Joan Didion och Eve Babitz som kompromisslöst ägnat sig åt att vittna om sin tid och åt konsten lär sig Ehnholm Hielm att se, känna, slita och kräva.
Inför hennes blick, över decennierna, förändras filmerna. Pianot av Jane Campion får henne att se sig själv för första gången och Antichrist av Lars von Trier är den första film hon önskar att hon aldrig nånsin sett. Med åren börjar den amerikanska drömmen te sig alltmer världsfrånvänd. Kroppen åldras ovillkorligen och kvinnor och flickor börjar ta allt mer plats på dukarna. Vad har hänt med kärleksberättelsen i vår tid? Och ännu viktigare: vad står på spel, om man ägnar allt man kan och allt man är åt filmerna, åt drömmarna?
Sara Ehnholm Hielm skriver personligt och initierat. Hon tar ner de drömmar som format hennes liv och skriver mot en plats hon inte trodde fanns.
En underbart smal och personlig, på intet vis svårforcerad, essäsamling om det där fantastiska som kan drabba den som kliver in i en biosalong och kliver ut som en annan människa.
EXPRESSEN
En passionerat resonerande essäbok om vår tids dominerande berättarmedium.
ÅBO UNDERRÄTTELSER
Genom filmerna synar Sara Ehnholm Hielm sig själv, sin blick och sin uppväxt. Det är personligt, engagerat, lustfyllt och en kamp.
HUFVUDSTADSBLADET
Sara Ehnholm Hielms andra essäsamling är både en kärleksförklaring till och en uppgörelse med filmmediet.
VASABLADET
Än en gång visar hon att bra essäkonst blottar sig och använder det privata i konstruktiva syften. Jag kan inte nog rekommendera läsningen av den.
BERNUR