Sund & Forsblom: Sexskildringar – så gör man

”När jag läste Där musiken började tänkte jag ‘Tänk att vi har kunnat skriva de här böcker helt ovetande om varandra!’ Det var som om jag skulle ha läst min egen bok men in en utförligare version, alltså The extended version of Betinkan! Det fanns så mycket jag kände igen. Jakobstad och Borgå kunde vara samma städer.”

Det säger Sabine Forsblom i Förlagets podd, där hon diskuterar sin färska roman Betinkan tillsammans med Lars Sund, som skrivit den Finlandpris-nominerade Där musiken började.

Båda böckerna är delar av romanserier, och utspelar sig åtminstone delvis på 1970-talet i finlandssvenska småstäder. I podden pratar de bland annat om musik, som spelar en viktig roll i bådas romaner, samt om att skriva klass-skildringar.

”Nu börjar det hetta till och bli riktigt politiskt”, säger Lars Sund mitt i en utläggning om de samhällsklyftor som syntes redan på 1970-talet och fortfarande finns kvar.

”Jag tycker att vi båda har skrivit politiska böcker”, säger Forsblom.

”Ja, det kan jag nog köpa”, säger Sund.

”Dessutom har du i din bok en stark feministisk kraft som bär den. Just den här situationen att flickorna ska ställa sig till förfogande. Det här att pojkarna stövlar fram och flickorna drar in magen, det var en väldigt bra formulering.”

Det blir också snack om bra och dåliga sexskildringar, för det hånglas, kläms och juckas en hel del på böckernas sidor.

”Dina skildringar av när pojkar onanerar – de är så vackra, det är så vackert beskrivet! Och det vill jag ha mera av!”, säger Forsblom.

Sund blir nästan till sig av kommentaren, för han tycker ”det här med sex är så förskräckligt svårt”.

”Jag har läst en hel del framför allt män som verkligen misslyckas. Alltså det blir plumt och det blir dumt”, säger han.

Comment

Kommentera